Photobucket

Muallim …. Murabbi…Muaddib..

>> Thursday, April 30, 2009

ﻛﻥ ﻋﺎﻟﻣﺎ ﺃﻭ ﻣﺗﻌﻟﻣﺎ ﺃﻭ ﻣﺳﺗﻣﻌﺎ ﺃﻭ ﻣﺣﺑﺎ ﻟﻟﻌﻟﻡ ﻭ ﻻ ﺗﻛﻥ ﺧﺎﻣﺳﺎ ﻓﺗﻬﻟﻙ

Maksud hadith:

“Jadilah orang yang berilmu, atau menuntut ilmu, atau mendengarkan ilmu, atau yang mencintai ilmu. Dan jangan menjadi org yang kelima (yakni bukan dari 4 golongan pertama), maka kamu akan musnah”.

Bukan mudah untuk menjadi mu’allim yang sebenarnya. Mudah untuk mengajar tetapi sejauh mana apa yang kita ajar meresap ke dalam diri anak murid kita untuk dipraktikkan dalam kehidupan harian mereka. Guru bukan sekadar mua’llim saja malah konsep yang sebenarnya dalam Islam ialah guru juga sebagai Muaddib, Murabbi, Muaddib, Mudarris.

Peranannya nampak sama saja iaitu mengajar, namun hakikat yang sebenarnya ialah muaddib ialah pendidik yang mengajar mengenai akhlak dan sakhsiah murid, begitu juga mudarris sebagai pengajar ilmu yang dikuasainya, selain murabbi, yang memberi tarbiyah kepada anak didik dari segi ruhani dan juga jasmani.

Realitinya, institusi pendidikan pada masa kini sudah tidak segah pada masa dulu. Martabat guru ada yang diremehkan oleh ibu bapa. Ada yang mengatakan guru tidak pandai mengajar dan sebagainya. Pantang saja anak dimarahi oleh guru, terus saja ibu bapa datang dan guru yang diberi amaran. Bukan anak yang ditegur supaya mengubah perangai. Pelik-pelik..

Itulah cabaran pada masa kini. Zaman yang penuh mencabar, zaman ‘broadband” mudah dibeli dan ‘access wireless’ mudah dicari. Teknologi tidak salah, tapi orang yang menggunakannya menyebabkannya menjadi tidak suci.

Yang menggunakan IT untuk menyebarkan dakwah, amat bagus. Tahniah dan syabas!!! namun tak kurangnya dengan perkara yang sebaliknya.

Berbalik kepada persoalan muallim tadi, kita sama-sama renungi pada masa kini betapa ramai orang yang menjadi guru kerana tiada pilihan lain. Sudah puas mencari kerja lain tapi tak ketemu rezekinya. Maka beramai-ramailah orang memohon untuk menjadi guru. Dan alhamdulillah, pada yang telah menjadi guru seikhlas hatinya, kerana Allah Ta’ala. Tahniah diucapkan.



0 comments:

  © Free Blogger Templates Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP