Photobucket

Cerpen Terbaik Harapan Sekeping Hati

>> Thursday, April 16, 2009

Ya Tuhan...
Kepada ENGKAU aku sembah
Kepada Engkau aku minta pertolongan
Tunjukan aku jalan yang lurus.

Ya.. Allah ya Tuhan ku...
Ini aku datang untuk menulis lagi.

Terlalu banyak sekali perkara2 yang ingin ku luahkan yang ada didalam fikiran dan dada ini kepada MU.
aku juga telah mendengar khabar gembira dan khabar ancaman dari MU melalui kitab Al Quran MU.
Dan bermacam2 keterangan dari ahli agama tentang suruhan dan larangan MU.
Telah ku lalui hidup ini bertahun2 penuh dengan kekurangan dan kesilapan.

Ya Allah ya Tuhan ku...
Sesungguhnya Engkau jua sebaik2 pemberi petunjuk. Engkau juga sebaik2 pemberi kekuatan diri ini didalam menempuhi segala kesenangan dan kesusahan.

Sesungguhnya aku cuma ada dua pilihan sahaja didalam hidupku ini.
Percaya dan yakin kepada MU didalam hidupku ini ...... atau sebaliknya!
Bershukur dan beramal sebulat hati semata2 kerana MU didalam hidupku ini ........ atau sebaliknya.

Ya Allah ya Tuhan ku....
Sesungguhnya aku mengaku bahawa fikiran dan hatiku ini maseh lemah. Sering sahaja berubah2. Sekejap begini.... sekejap begitu.

Dan aku juga telah sedar.... yang selama ini. aku telah membiarkan hati-perasaan dan kesukaanku lebeh cenderung kepada ....... selain ENGKAU! Tanpa aku sedari. aku telah membiasakan diri dan hatiku ini cenderung kepada ......... selain Engkau!
Tanpa disedari. aku telah lebeh suka kepada macam2 perkara selain dari ENGKAU!
aku telah memupuk hati dan suka ku kepada ........ selain Engkau.

Maha suci ENGKAU ya Allah!
Yang telah memberi kesedaran kepada ku.
Segala puji hanyalah kepada MU ya Allah yang telah membuka fikiranku ini!

Ya Allah ya Tuhanku.
Mulai dari saat ini. aku akan berusaha didalam hidupku ini sepanjang hayatku untuk SUKA kepada ENGKAU!
aku akan berusaha untuk mendidik hatiku ini supaya lebeh cenderung dan suka kepada MU ya Allah. aku akan cuba mengurangkan kesukaanku kepada lain2 perkara.... supaya hatiku lebeh suka kepada MU ya Allah!
Tolonglah aku ya Allah!

Tolonglah aku supaya hatiku lebeh suka kepada MU ya Allah!
aku takut jikalau hatiku menjadi kurang suka kepada MU.
aku takut jikalau hati ku lebeh suka kepada lain2 perkara melebihi suka ku kepada MU ya Allah. aku tidak mahu hatiku lebeh suka kepada perkara2 lain melebihi daripada suka kepada MU ya Tuhanku!

Apalah ertinya hidup ini dan diri ini... jikalau hatiku ini lebeh suka kepada yang lain melebehi suka kepada MU!
Apalah ertinya diri ini yang telah percaya kepada MU dan agama MU.... sedangkan hatiku ini lebeh cenderung dan suka kepada perkara2 yang lain melebihi daripada suka kepada wajah MU ya Allah!
Apalah ertinya segala kepandaian ilmu dan amal kebajikan yang ku lakukan didalam hidup ini...... jikalau hatiku ini maseh lebih cenderung dan lebih suka kepada perkara2 yang lain..... melebehi cenderung dan suka kepada zat MU ya Allah.

Apalah ertinya segala ibadat dan zikir ku kepada MU didunia ini ... jikakalau hatiku maseh lebih suka kepada lain2 perkara .... melebihi daripada suka ku kepada MU ya Allah!
Apalah ertinya bershukur dan ikhlas kepada MU.... sedangkan hatiku lebeh cenderung dan suka kepada perkara2 lain melebehi suka kepada MU ya Allah.
Bagaimana aku boleh lari dari perkara ini..... sedangkan ENGKAU amat mengetahui apa yang hati ku lebih suka dan cenderung ya Allah!

Ya Allah ya Tuhan ku.....
aku tidak mahu mati dengan membawa sekeping hatiku yang amat kurang suka kepada MU!
aku tidak mahu mati dengan membawa sekeping hatiku... yang lebeh suka kepada lain2 perkara melebihi dari suka kepada wajah MU!
aku merasa malu dan bersalah jika mati dengan membawa sekeping hatiku yang kurang suka dan sayang kepada MU ya Allah!

Tolonglah aku ya Allah...!
Bawalah hatiku ini supaya lebih cenderung dan suka bergembira kepada zatmu ya Allah melebehi daripada perkara2 yang lain!
Sesungguhnya. .... aku telah pun percaya kepada MU ya Allah!
Walau apa pun yang bakal terjadi.... aku tidak ada pilihan yang lain... melainkan mesti suka kepada MU ya Allah ..... melebihi daripada perkara2 yang lain!
Dan...
aku mengaku bahawasanya. ... ENGKAU lah ya Allah...satu2nya Tuhan ku!

0 comments:

  © Free Blogger Templates Joy by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP